Warning: mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:50548 Library:50637 in /home/jobstore/public_html/lib/db.class.php on line 11
Locuri de munca, joburi
Locuri de munca, recrutare online
Locuri de munca, recrutare online
Dezvoltarea personala - Moft sau necesitate

Auzim peste tot mai nou zilele acestea ca este foarte dificil sa gasesti o slujba si mai ales sa o pastrezi pe cea actuala, motivul principal fiind acela ca, odata cu criza financiara, se pune mare accent pe calitatea angajatului. Angajatorul este si el la randul lui obligat de dinamica pietei sa furnizeze servicii de calitate si nu isi mai poate permite sa sustina oameni necalificati in speranta ca acestia se vor dezvolta pe parcurs.
Drept urmare si poate mai mult ca oricand individul trebuie sa investeasca in dezvoltarea sa personala, acest lucru presupunand printre altele si participarea la cat mai multe cursuri de instruire.
De ce oare sa investesti intr-un astfel de curs? Cu ce ar schimba el productivitatea ta ca angajat sau impresia pe care ai putea sa o lasi la un posibil interviu?
Sunt intrebari retorice avand in vedere situatia data.
La angajare, compania de obicei prefera un om cu o experienta cat mai vasta, cu facultatea terminata, eventual si master, trecut prin cursuri si daca se poate cu minim 2-3 ani de experienta in domeniu.
O parte din aceste cerinte pot fi rezolvate accesand cat mai multe firme de training si alegand din oferta acestora un curs cu tema specifica. Si daca ai putin de noroc, cursul poate sa iti ofere si modele de comportament prin exersare si nu doar prin invatare traditionala. Acestea se realizeaza de obicei prin metode interactive precum jocuri de rol, lucru in grup mic, brainstorming, etc, metode care te pot transfera usor in categoria celor care stiu sa se comporte in anumite situatii chiar daca nu ai trecut prin ele inca.
In situatia in care esti angajat si iti doresti sa avansezi sau sa iti pastrezi postul deoarece la usa firmei bat zeci de alti concurenti valorosi, este necesar sa te ocupi de asimilarea de noi cunostine in domeniul in care activezi si imbunatatirea celor existente.
Momentan piata acopera o gama larga de astfel de cursuri. Dar atentie ca si in aceasta industrie ca in oricare alta va trebui sa fim foarte atenti la partea calitativa a serviciilor.
Daca pe viitor se preconizeaza ca marile companii nu vor mai avea nevoie de forta umana de munca si ca ea va fi redusa la minim, astazi in schimb toate companiile depind de experienta si creativitatea angajatilor. Un angajat prin simpla lui prezenta nu este suficient. El trebuie sa fie mereu la curent cu noutatile din domeniu si sa fie capabil sa aduca un plus de valoare companiei prin cunostintele sale.
Concret, consider ca fiecare etapa a dezvoltarii profesionale ar fi bine sa urmareasca urmatoarele oportunitati in functie de nivelul de expertiza:
  • Entry level (pana la 3 ani de experienta): Voluntariat sau internship in domeniul in care vrei sa activezi pe viitor. De obicei tot asa poti sa ajungi la primul tau job.
  • Mid level (peste 3 ani de experienta): Cursuri organizate de firma in care activezi, cursuri deschise, participare la cat mai multe evenimente, workshop-uri de profil, in felul acesta construind cu pasi marunti si brand-ul tau ca si specialist. Nu rata nicio ocazie.
  • Top Level (peste 5 ani de experienta): Odata ce ti-ai facut un renume invatarea nu trebuie sa se opreasca. Altfel risti sa ramai in urma cu informatiile si sa ajungi sa te simti depasit de situatie. Tot ce apare nou pe piata in materie de literatura sau cursuri trebuie descoperit.
Oricum ar fi dezvoltarea personala si pe oricare domeniu ar fi ea, stim sigur ca este benefica fie ca esti angajat sau in cautarea unei slujbe. Important este acum sa decidem daca investim timp si resurse pentru acest proces sau lasam totul pana in ultima clipa cand poate va fi tardiv.
Un articol de: Mihai Baciu, Trainer www.trainart.ro
 

 
Succesul la interviu
 
   In articolul ce urmeaza ne propunem sa punctam cateva din aspectele cheie ale unui interviu care, tratate cu importanta cuvenita pot asigura succesul in cadrul interviului si implicit obtinerea jobului mult visat.
   Un prim aspect este naturaletea. Cu toate ca e greu, fii cat mai natural – nu lasa o impresie, o imagine despre tine care nu iti apartine. Mai devreme sau mai tarziu angajatorul isi va da seama. Iar ce e mai grav este ca tu iti vei da seama si nu te vei simti bine in pielea ta. Lucrurile ar fi mult mai simple daca oamenii nu le-ar complica prin tainuirea adevarului.
   Un alt lucru important – lasa emotiile acasa! Emotiile sunt bune doar daca aduc ceva bun. Este important sa iti dai silinta si daca lucru acesta se vede angajatorul nu te va depuncta. Insa de multe ori emotiile te vor face sa iti pierzi sirul ideilor. Poti sa fii un bun profesionist si sa te potrivesti profilului cautat, dar din cauza emotiilor angajatorul nu o sa poata vedea lucrul acesta.
   Coerenta – nu sari de la o idee la alta! Raspunde strict la intrebare. Nu vorbi prea mult si mai ales despre subiecte care nu au legatura cu jobul sau cu interviul.
   Latura umana – multi angajatori apreciaza personalitatea. Daca fondul este bun, daca aspirantul are un caracter curat atunci va fi mai usor pentru angajator sa sadeasca deprinderile necesare succesului in domeniul respectiv.
   Nu spune lucruri pe care crezi ca angajatorul ar dori sa le auda, s-ar putea sa gresesti. De multe ori poti intui foarte usor ce isi doreste angajatorul sa auda si sa cazi in capcana de a spune exact acel lucru care insa nu te reprezinta. Pe termen scurt pare un succes, pe termen lung insa, este un dezastru pe care ti-l planifici singur.
   Relaxarea – nu in sensul de aroganta, ci in sensul in care demonstrezi ca esti constient ca sunteti amandoi la o intalnire de afaceri care trebuie sa se termine intr-o relatie castig – castig.
   Limbajul nonverbal – orice fel de feed-back poate fi interpretabil. De multe ori postura, mimica, gestica ne tradeaza adevaratele stari si sentimete. Ai grija sa nu te contrazici singur, ceea ce spui sa nu poata fi sustinut de mesajele nonverbale.
   Nu intarzia, ba chiar fa tot posibilul sa ajungi mai devreme cu 5 min; multi angajatori apreciaza.
   Ai grija la tinuta – daca ai o tinuta business, indiferent de ce fel de interviu este, atunci te vei simiti bine pentru ca intervievatorul sigur este imbracat business.
   Suntem de parere ca nu prima impresie e importanta intr-o relatie si ca opiniile corect fundamentate se formeaza in timp. Cu toate acestea nu este corect nici sa subestimam puterea primei impresii in cadrul unui interviu, pentru ca de ea depinde daca se va ajunge la acea „relatie de lunga durata”. Ca un sfat de final, nu uita: nu vei avea niciodata a doua ocazie sa faci o prima impresie buna!.
 
Ce trebuie sa contina o scrisoare de intentie?
 
Sunt foarte multe materiale care pot fi gasite si studiate pe aceasta tema. Acest lucru ne spune ca subiectul este de maxima importanta. Si asa este.
 
Practic, scrisoarea de intentie este acel element care potenteaza CV-ul unui candidat. Din pacate in ultima vreme i se acorda din ce in ce mai putina importanta dar este o greseala foarte mare. Aceasta scurta scrisoare ce insoteste CV-ul este elementul care face legatura intre pregatirea si experienta unui individ si compania la care aplica. De fapt, acest scurt text justifica de ce candidatul este potrivit si poate fi o solutie pentru ceea ce se cauta in anuntul pentru post.
 
Scrisoarea de intentie trebuie sa explice de ce persoana care are trecutul din CV, dintre toate variantele pe care le-ar avea la dispozitie, considera ca este cel mai potrivit sa aplice pentru jobul respectiv. Si trebuie sa explice lucrul acesta convingator pentru ca cel ce citeste textul sa fie determinat sa treaca la actiune si sa solicite un interviu candidatului. Deci scrisoarea este un element care trebuie sa-i starneasca atentia, interesul, dorinta si actiunea celui ce se afla in postura de recrutor.
 
De aici se naste recomandarea noastra de a construi scrisoarea de intentie pe structura AIDA – Atentie, Interes, Dorinta, Actiune. Si pentru fiecare dintre aceste elemente sunt cateva lucruri cruciale care trebuie sa fie continute de textul scrisorii.
 
Atentie – in 2-3 paragrafe candidatul se prezinta pe scurt, facand referire la elementele cele mai importante care vorbesc despre persoana lui. Un om starneste atentia altuia spunandu-i cine este, de unde vine, pe cine reprezinta, care este pozitia ocupata in prezent, etc.
 
Interes – intr-unul sau 2 paragrafe este nevoie sa precizam acel element ce ne apartine si poate starni interesul pentru persoana noastra legat de postul pentru care aplicam. De exemplu, daca vorbim de un post de vanzator, o fraza de genul “am o experienta de 5 ani in vanzarea de echipamente industriale si am realizat volume de vanzari anuale de cca 100.000 ron in medie pe an” este un element de starnire a interesul. Sau orice altceva similar.
 
Dorinta – in acest moment vorbim recrutorului despre acele elemente care sunt menite sa-i starneasca dorinta de a ne cunoaste si de a avea o intalnire cu noi. De exemplu: „cunoscand profilul firmei dvs. consider ca pot fi un plus pe segmentul cosurilor de fum pentru ca activitatea mea mi-a permis sa acumulez o retea de peste 150 de contacte ale directorilor de achizitie de la firme cu necesitati pentru aceste produse”.
 
Actiune – se incheie scrisoarea cu una- doua fraze motivante pentru a determina trecerea la actiune din partea recrutorului, si anume plasarea apelului telefonic prin care sa solicite interviul. Exemplificam aici prin ceva de genul „Sunt determinat sa fac aceasta modificare in cariera mea si cred ca o intalnire ne va permite sa lamurim sansele de colaborare”.
 
Incheiem facand recomandarea ca scrisoarea sa fie scurta si la obiect. 8-9 paragrafe de 3-4 randuri sunt suficiente si pot fi citite cu usurinta daca sunt bine paginate si delimitate prin randuri goale. De asemenea, foarte important este ca textul sa contina informatii reale, punctuale, concrete. Cea mai mare problema a scrisorilor de intentie care se vehiculeaza in prezent este limbajul greoi, incurcat, lipsit de pragmatism care oboseste si nu spune nimic clar care sa fie de ajutor pentru candidat si angajator.
 
 
 
Cum stiu daca e bine sa aplic la jobul asta?
 
In ultimii ani, mai ales datorita facilitatilor on-line, fundamentarea deciziei de a aplica pentru un anumit post este din ce in ce mai superficiala. Candidatul navigheaza, parcurge rapid zeci de anunturi, apasa usor pe butonul « aplic acum la acest job » si in maxim o ora este candidat pentru mai mult de treizeci de anunturi. Dar oare a aplicat el la cele mai potrivite pozitii? Le-a selectat el pe cele care sunt cel mai aproape de aspiratiile lui ?
 
In cele ce urmeaza vom incerca sa identificam cateva reguli clare care trebuie respectate pentru a aplica cu sanse maxime de a gasi jobul ideal.
 
  1. Trebuie sa inteleg cat mai bine denumirea postului. Ar fi bine sa mai fi lucrat pe o pozitie similara, sa fi fost aproape de un om ce lucreaza pe acea pozitie sau sa fie urmatoarea pozitie fireasca pentru cariera ta. De multe ori candidatul aplica fara a sti ce inseamna numele acelei pozitii. Deci, ce sa mai zicem despre a sti ce va trebui sa faca daca va ajunge sa lucreze pe acea pozitie. Chiar daca pot aparea unele situatii cand este greu sa stii exact ce inseamna denumirea, faptul ca nu stii precis ce se ascunde in spatele numelui, este de cele mai multe ori un semn ca nu trebuie sa aplici acolo. Mai documenteaza-te si revino asupra anuntului. Citeste cu atentie descrierea postului din anunt, cauta anunturi pentru joburi similare si compara descrierile, intreaba-ti prietenii care au lucrat pentru pozitii similare sau care pot sti despre ce e vorba.
  2. Domeniul de activitate trebuie sa-mi fie cel putin familiar. Chiar daca nu este fix domeniul in care mi-am facut studiile, totusi trebuie sa am ceva in comun cu domeniul postului unde aplic. La inceput de cariera poate ca foarte putine domenii imi sunt cunoscute, dar pe masura ce avansez in varsta, lipsa de grija pentru acest aspect va fi in mod cert interpretata ca neglijenta de catre recrutor. In cazul in care doresc o schimbare majora a domeniului in care lucrez trebuie sa fiu informat si sa pot convinge ca stiu despre ce este vorba chiar daca aplic pentru un domeniu ce la prima vedere pare a-mi fi necunoscut.
  3. Trebuie sa pot construi o scrisoare de intentie pentru aplicatia mea. Daca nu imi gasesc argumente necesare pentru a sustine cu o scrisoare de motivatie aplicatia mea, este foarte posibil sa fie mai bine sa nu aplic. In momentul in care trimit o aplicatie eu trebuie sa am in minte toate elementele pe care le-as pune intr-o scrisoare de motivatie. Daca nu le am… mai bine mai caut.
  4. Am parcurs cu atentie continutul anuntului si il pot reproduce unui prieten in proportie de cel putin 80%. Daca nu poti face asta, ei bine, ai fost superficial si in mod sigur decizia ta de aplica este nefundamentata. Si daca nu ai retinut detaliile anuntului… la ce bun sa aplici… nici nu stii prea bine despre ce este vorba.
  5. Am aplicat la cel mult 5-6 anunturi in ultima jumatate de ora. Daca numarul tau de aplicatii este foarte mare, probabil ca esti neserios in demersul tau. Vrei sa mai aplici la inca unul ? Poate mai bine nu…
  6. Inainte sa aplic am vizitat site-ul firmei ce a dat anuntul sau m-am interesat intr-o forma sau alta despre ea. In incheiere, ultimul pont pentru a sti daca pot aplica : verific ce stiu eu despre angajatorul respectiv (acolo unde este facut public). Daca nu stiu nimic trebuie sa aflu ceva inainte de a aplica.
 
Urmand acesti 6 pasi simpli, echipa jobstore va asigura ca aplicatiile voastre vor fi mult mai consistente si sansele de a obtine un interviu mult mai mari. Sunt lucruri de baza dar, asa cum spunea Aristotel « Excelenta nu este un act singular, ci un obicei ». Cu alte cuvinte la excelenta nu se ajunge prin vreo fapta miraculoasa ci prin fapte elementare, de baza, care ne intra in obicei.
 
 
 
 
Trei atitudini gresite la interviu
 
   Interviul este momentul in care candidatul si recrutorul se intalnesc fata in fata si, practic, este ocazia pe care ambii o au pentru a se lamuri in ce masura sunt sanse sa puna bazele unei colaborari. Dar, pe cat de important este acest moment, care poate lamuri viitorul pentru cei doi, pe atat este de amenintat de foarte multi factori. Din pacate, unul dintre factorii cu potentialul cel mai nefavorabil pentru interviu, consta intr-o serie de atitudini gresite cu care partile se pot prezenta la intalnire.
 
   Mai jos ne propunem sa comentam despre trei dintre aceste atitudini nefaste:
 
  1. « Spun orice este nevoie ca sa trec de interviu, si apoi vad eu daca accept, dar important e sa fiu eu acceptat! » Este una dintre cele mai des intalnite atitudini, in special la candidatii tineri, sau proaspat absolventi dar ea poate fi intalnita si la recrutorii fara experienta. Cel ce gandeste asa, se manifesta fals pe durata interviului incercand sa dea acele raspunsuri despre care crede el ca sunt asteptate de catre partenerul de discutie.  Este o atitudine catastrofala si duce la distorsionarea grava a procesului de intervievare eliminandu-le celor doi parteneri orice sansa de a-si rezolva temerile in ceea ce-l priveste pe celalalt sau oferta lui. Consecintele sunt ca procesul se prelungeste foarte mult si se poate chiar lua o decizie gresita de a accepta / refuza.
 
  1. « Vreau sa incerc si pe asta, cine stie poate imi place ! » Acest tip de atitudine este specifica candidatilor. Multe prezente la interviu se datoreaza unei dorinte de a merge pur si simplu la intalnire in speranta ca iti va placea ce este acolo. Nici vorba de documentare din partea candidatului, nu stie nimic despre firma respectiva, despre domeniu sau nici macar nu intelege denumirea postului. Din nou pierdere de timp, mai bine stai acasa. In mod cert nu va iesi nimic bun. Iar daca recrutorul este mai dur vei iesi chiar « sifonat » din intalnire.
 
  1. « Nu pun intrebarea despre bani. Poate avem un acord fara sa mai discutam de asta ». Ei bine, nu e asa. Adevarul este ca fie banii (in special ei) sau alte cerinte din partea unuia dintre parteneri pur si simplu nu pot sa scada sub un anumit nivel. Dar multi evita sa atinga subiectul sensibil in speranta ca va fi bine si ca lucrurile vor sta chiar cum le-ar placea lor. Gresit. Adevarul este ca, in general, in viata, lucrurile nu stau asa cum ne-ar placea noua. Deci nici la interviu. Asa ca, indrazniti, puneti intrebarea care va « doare » cel mai mult. De rezolvarea acestei intrebari speciale depinde de fapt soarta intregului interviu.
 
   Acestea sunt trei dintre atitudinile gresite care pot afecta negativ interviul. Mai sunt si altele si chiar daca tendinta candidatilor si recrutorilor este de a se concentra pe cunostinte si experienta in interviu, realitatea a demonstrat nu de putine ori ca atitudinea este cea care face diferenta dintre ESEC si SUCCES. Cu experienta sau cunostinte dar fara atitudine este greu… cu atitudinea corecta insa, poti capata si cunostinte si experienta.